I skolan är vi nu igång med den första läsinlärningen. Inlärningen bygger till stor del på två olika metoder. Nedan beskriver vi dessa sätt för att ni lättare ska förstå hur vi arbetar.
Den fonologiska metoden innebär att
barnen tränar på att känna igen hur bokstäverna låter och kan på så sätt ljuda
ihop bokstävernas ljud till ord t.ex. s-o-l sol. Den ortografiska
helordsmetoden bygger på att barnen lär sig känna igen de vanligaste orden som
bilder dvs ordbilder t.ex. Ami, Bruno, Coco, Dani, en, ett osv. De memorerar
alltså hur orden ser ut. Ordbilderna hjälper de barn som inte "knäckt"
läskoden att komma igång med den första läsningen och de elever som redan läser
att få ett bättre flyt i sin läsning.
I skolan tränar vi på båda sätt då vi
ser att den effektivaste läsinlärningen sker när vi kombinerar de båda
metoderna. Det är viktigt att tidigt väcka intresse och nyfikenhet för att
komma igång med läsningen. Då är lätta och kortare ord som återkommer och som
barnen lär sig som ordbilder bra för att få ett flyt i läsningen. För att
utvecklas vidare till en bra läsare behöver barnen förstå att ord består av
ljud som kan sättas ihop till ord. Då kan barnen lättare ljuda/läsa ihop ord
som är svårare. Metoderna kompletterar alltså varandra.
Materialet vi använder i skolan heter Livet i
Bokstavslandet. I materialet får vi följa fyra barn som heter Ami, Bruno, Coco
och Dani. Vi möter samma personer i TV-serien med samma namn som materialet.
Materialet består bl.a. av läsebok och arbetsbok. I läseboken
övar eleverna sina färdigheter. Läseboken finns i två olika versioner så att
varje elev kan gå fram i sin egen takt och samtidigt få en gemensam
läsupplevelse med sina kompisar.
I arbetsboken finns läs- och skrivövningar och
bokstäverna som vi arbetar med varje vecka.
Även om ansvaret för elevernas läsinlärning vilar på
skolan, finns det mycket som ni som föräldrar kan göra för att underlätta
språk- och läsutvecklingen. Särskilt i början av lästräningen är det viktigt
att barnet får läsa samma text flera gånger för att få upp hastighet och flyt.
I det kan ni vara uppmuntrande och stödjande.
Vid sidan om läseboken behöver eleverna möta många
andra böcker. Det får de göra i skolan och behöver få göra så även hemma. På
biblioteket finns bra bilderböcker och barnböcker. Även barn som kan läsa
själva tycker om att lyssna på högläsning. Läsning sätter igång fantasin,
skapar förståelse för andra människor och ger barnen ett större ordförråd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar