måndag 7 september 2020

Läsinlärning

I skolan är vi nu igång med den första läsinlärningen. Inlärningen bygger till stor del på två olika metoder. Nedan beskriver vi dessa sätt för att ni lättare ska förstå hur vi arbetar.

Den fonologiska metoden innebär att barnen tränar på att känna igen hur bokstäverna låter och kan på så sätt ljuda ihop bokstävernas ljud till ord t.ex. s-o-l sol. Den ortografiska helordsmetoden bygger på att barnen lär sig känna igen de vanligaste orden som bilder dvs ordbilder t.ex. Ami, Bruno, Coco, Dani, en, ett osv. De memorerar alltså hur orden ser ut. Ordbilderna hjälper de barn som inte "knäckt" läskoden att komma igång med den första läsningen och de elever som redan läser att få ett bättre flyt i sin läsning.

I skolan tränar vi på båda sätt då vi ser att den effektivaste läsinlärningen sker när vi kombinerar de båda metoderna. Det är viktigt att tidigt väcka intresse och nyfikenhet för att komma igång med läsningen. Då är lätta och kortare ord som återkommer och som barnen lär sig som ordbilder bra för att få ett flyt i läsningen. För att utvecklas vidare till en bra läsare behöver barnen förstå att ord består av ljud som kan sättas ihop till ord. Då kan barnen lättare ljuda/läsa ihop ord som är svårare. Metoderna kompletterar alltså varandra.

Materialet vi använder i skolan heter Livet i Bokstavslandet. I materialet får vi följa fyra barn som heter Ami, Bruno, Coco och Dani. Vi möter samma personer i TV-serien med samma namn som materialet.

Materialet består bl.a. av läsebok och arbetsbok. I läseboken övar eleverna sina färdigheter. Läseboken finns i två olika versioner så att varje elev kan gå fram i sin egen takt och samtidigt få en gemensam läsupplevelse med sina kompisar.

I arbetsboken finns läs- och skrivövningar och bokstäverna som vi arbetar med varje vecka.

Även om ansvaret för elevernas läsinlärning vilar på skolan, finns det mycket som ni som föräldrar kan göra för att underlätta språk- och läsutvecklingen. Särskilt i början av lästräningen är det viktigt att barnet får läsa samma text flera gånger för att få upp hastighet och flyt. I det kan ni vara uppmuntrande och stödjande.

Vid sidan om läseboken behöver eleverna möta många andra böcker. Det får de göra i skolan och behöver få göra så även hemma. På biblioteket finns bra bilderböcker och barnböcker. Även barn som kan läsa själva tycker om att lyssna på högläsning. Läsning sätter igång fantasin, skapar förståelse för andra människor och ger barnen ett större ordförråd.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej då Bloggen

Vi går nu över på Schoolsoft. Fr.o.m V.6 finns all info ni behöver där. Läs under nyheter/veckobrev och verksamhetslogg.  Kom ihåg att lägga...