fredag 8 maj 2020

Vecka 19

Att kunna urskilja mönsterdelar, översätta mönster och leta fel/buggar är viktiga förmågor för  fortsatta matematisk kunskaper. Barnen börjar bli säkrare och säkrare på detta och kan klura ut svårare uppgifter. Nedan ser ni exempel på mönster där det saknas en symbol och barnens uppgift var att lista ut vilken. Därefter omvandlade de symbolmönstret till samma mönster fast med naturmaterial.
5
5
O
1
X
5
5
O

X
5
5
O
1
X


1
O
1
X
5
1

1
X
5
1
O
1
X
5

X
O
O
X
X
X
O
O
X
X

O
O
X
X

Förra veckan fick barnen förutsäga vad de tänkte skulle hända om man stoppade ett russin i ett glas med sockerdricka. Förutsägelsen fick de sedan skriva och rita i sin skrivbok. Den här veckan blev det dags att undersöka och få ett resultat. Det som hände var att russinet åkte upp och ner (åkte hiss). Detta beror på att kolsyran d.v.s koldioxiden sätter sig som flytvästar på russinen och när de kommer upp till ytan spricker bubblorna. Då sjunker russinet igen för att åter samla på sig koldioxidbubblor och åka upp till ytan. Barnen tycke det var spännande och roligt. Resultatet dokumenterades i skrivböckerna.

I dag har barnen fått veta vilka som blir deras lärare i årskurs 1. Det är Anna Falk och Camilla Eriksson. Båda två har arbetat flera år här på skolan och är i nuläget lärare för årskurs 3 (faddrarna). Vi har träffat dem under året i samband med fadderverksamhet. Anna och Camilla kommer att besöka oss på tisdag. Vid ett annat tillfälle längre fram kommer barnen att få prova på att jobba i klassrummet.

Nästa vecka
Besök av blivande årskurs 1-lärarna Anna och Camilla på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej då Bloggen

Vi går nu över på Schoolsoft. Fr.o.m V.6 finns all info ni behöver där. Läs under nyheter/veckobrev och verksamhetslogg.  Kom ihåg att lägga...