måndag 30 november 2020

Jag bidrar till arbetsro.

 I skolans värld pratar man ofta om arbetsro. Många ställer frågor om det är tyst på lektionerna osv. Arbetsro kan visa sig på många olika sätt t.ex. när barnen ska samarbeta så kan arbetsro vara att viska med närmsta kompisen eller kompisarna. Arbetsro kan också vara att lyssna eller delta i diskussioner och då är det sällan knäpptyst i ett klassrum. Det viktiga är att barnen fokuserar på rätt saker och lyssnar eller bidrar på olika sätt.

Under veckan har vi pratat och tränat på att vara tyst i olika situationer, det som de flesta tänker på är arbetsro. Vi försöker lära barnen att de inte alltid behöver prata med någon när de t.ex. ska ta fram en bok eller gå in i klassrummet efter en rast. De fick ta ställning till olika påståenden och sätta kryss om de tycker de kan eller kryssa vid öva vidare. Sedan tränade vi på hur man ska göra för att det ska bli så bra arbetsro som möjligt för alla i rummet.

Vi fortsätter öva och ställa lite krav på att barnen med vår hjälp ska fixa det här för att det ska bli så bra som möjligt för oss alla. Här är några exempel som barnen fick ta ställning till.

                                                                                            jag kan                            öva vidare

Jag går in i klassrummet under tystnad            

Jag kan räcka upp handen och väntar på min tur

Jag arbetar med mina uppgifter och bidrar till
arbetsro               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej då Bloggen

Vi går nu över på Schoolsoft. Fr.o.m V.6 finns all info ni behöver där. Läs under nyheter/veckobrev och verksamhetslogg.  Kom ihåg att lägga...